7 клас









Тема: Води суходолу Південної Америки
1. Перевірка д./з.
А) Показати крайні точки П. А.,  основні форми рельєфу: гори Анди, Гвіанське плоскогір’я, Бразильське плоскогіря,  Ла-Платську низовину, Амазонську низовину.
Б) Показати кліматичні пояси: основні та перехідні. Охарактеризувати (по t, кількості опадів).
В) Основні кліматотвірні чинники ( постійні вітри: західні, пасати), області високого і низького тиску, теплі і холодні течії.
2. Вивчення нового матеріалу
Вчитель: Для визначення теми уроку розв’яжемо кросворд.




































1. Кольоровий метал, з якого виробляли іграшкових солдатиків.
2. Південна критична точка Південної Америки.
3. Гірська система в Південній Америці.
4. Ім'я  дослідника, яке дало назву материку.
Вчитель: Отже тема уроку: «Води Південної Америки».
Складання схеми:
Річки  Води суходолу →  Льодовики
                                                ↙               ↓              ↘
                                   Озера           Болота         Підземні води
Вчитель: Починаємо розгляд річок і водоспадів.
Робота з підручником:
Визначити до яких басейнів належать річки Південної Америки.(ст. 157, мал. 110).
Робота з таблицями:
А. Річка Амазонка (використовувати карту)
Походження назви:
У 1542 році експедиція іспанця Франсіско Орельяні пройшли вздовж Амазонки від витоку до гирла. Вступаючи у бій з індіанцями, на чолі яких були жінки, з довгим розпущеним волоссям. Іспанцям це нагадало давньогрецький міф про амазонок: жінок-воїнів. Тому річці дали назвув Ріоде Амазонес – ріка Амазонок.
Робота з підручником:
Скласти характеристику амазонки в зошиті, викор. Ст. 158.
1. Виток річки, гирло річки.
2. Довжина (6400 км, ширина 2-20 км.)
3. Притоки, їх довжина (500, 17 1500 км.)
4. Площа басейну (порівняти з Австралією, Україною.)
5. Водність річки. 7 млн. км2.
Проблемне питання «Коло ідей»
Вчитель: Чому Амазонка найповноводніша, найширша і найглибша річка?
Відповіді учнів:
1) Кліматичний пояс екваторіальний (жарко, волого, низький тиск).
2) Притоки в субекваторіальному поясі.
(Півроку сухо, півроку волого. Так притоки у північному і південному субекваторіальних поясах. Коли в одному поясі сухий сезон, то в іншому – вологий. В північній півкулі приток більше, тому влітку розлив річки більший. )
Вчитель: Води річки бурхливі, каламутні, з жовтуватим відтінком. Також два рази на добу відчувається океанічний прилив «амазуну».
Доповідь 1:
Чути сильний шум води, тріск дерев, коли вода відступає. Під час відпливу дерева, корені яких вимила вода, з тріском і шумом падають у воду. Річка несе дерева до гирла, вони чіпляються гілками, корінням одне за одне і утворюються плавучі острови. Якщо такий острів прибиває до берега, на ньому можуть розміщуватися крокодили і грітися на сонці.
В Амазонці багато риби, черепах, дельфінів і, звичайно, крокодилів. Але найстаріша риба – це піранья. Її розміри: 15 – 20 см, має декілька рядів зубів, загострених на кінцях (зуби піраньї індіанці використовують як бритву для гоління). Смак крові приводить цю рибу у збуджений стан. З тварини вагою 50 кг за 1-2 хвилини залишається лише кістяк.
19 вересня 1981 року 300 чоловік були миттєво з'їдені піраньями після аварії пасажирського судна недалеко від порту Обідос.
Деякі з піраній нападають на рибу, обгризають на ній луску і частину плавників, але жертву залишають живою.
Індіанське прислів’я каже: три маленьких піраньї гірше, ніж один крокодил.
Вчитель: Переходимо до вивчення річки Парана.
Довжина – 4700 км.
Назва: «пара» - ріка, «на» - велика.
Проблемне питання «Коло ідей»
Про цю річку французький дослідник Фелікс де Асар сказав так: «Можна подумати, що ця річка вирішила струснути Землю до її підвалин, до її центру і навіть зрушити її вісь».
Доповідь2:
Парана починається в Андах, має багато притоків. Басейн Парани знаходиться на кристалічному Бразильському плоскогір’ї. Тому на річці і її притоках утворилося понад 100 водоспадів. Вони дуже бурхливі. Найбільший з водоспадів – Гуаяра – зник під водами водосховища гідроелектростанції «Ітайпу». Зараз найбільш знаменитий водоспад – Ігуасу. Його ширина – 4 км, висота – 72 км, він розділяється на сотні струменів і падає в ущелину «Паща диявола». Його гуркіт чути на 240 км.
Приблизно один раз на 40 років сильні посухи повністю висушують річку і водоспад. Остання посуха була 1978 року.
Водоспад перетворився на ланцюг скельних круч і був у такому стані цілий місяць, поки не з'явився струмок води, який сповіщував, що водоспад незабаром оживе.
Вчитель: Річка протікає по субекваторіальному, тропічному, субтропічному поясу, тому півроку буде розливатися, а півроку – міліти.
Гирло називається Ла-Плата – «Срібна ріка», але води Парани срібними не назвеш. Вони каламутні жовтуваті. Якщо сказати точніше, то це не срібна ріка, а ріка до срібла. По ній пливли до гір Анд, де видобували срібло.
Вчитель: Річка Оріноко – Велика ріка. Довжина 2740 м.
Починається з гір Анд, має велику кількість притоків і водоспадів. А ній знаходиться найвищий водоспад у світі.
Доповідь 3:
У 1935 році на притоці р. Оріноко р. Чурун був відкритий водоспад Анхель заввишки 1054 м. а нього випадково натрапив венесуельський льотчик Анхель, який з повітря розшукував плантації наркотичних речовин.
Коли він з товаришами через декілька днів повернулись до водоспаду, то вирішили посадити літак на зеленій галявині, біля водоспаду.
Але тільки колеса доторкнулись землі, літак почав тонути у болоті. Екіпаж дуже швидко викликав інший літак і з допомогою драбини та вірьовок врятувалися, а літак потонув у болоті.
Вчитель: Використання річок: транспорт, рибна ловля, електроенергії, зрошення.
Озера
Доповідь 4:
Озеро Тітікака. Мовою індіанців – «місце добування руди», «рудна скеля».
Розташоване на висоті 3812 метрів, площа – 8 тис. км2. Глибина – 304 м.
Вода схожа на морську, солонувата. Водиться багато риби, навіть є акули. Вчені вважають, що колись на місці озера була океанічна затока.
Характерні зарості комишу «тотора». З нього робили килимки, кошики, дахи будинків, їм годують худобу, соковите коріння і стебла вживають в їжу.
З очерету виготовляють човни «ямпу», які зв’язують з п’яти снопів комишу. Через 8 – 10 місяців човни псуються і їх замінюють новими.
Береги озера заселені. Жителі займаються рибною ловлею та її продажем.
Вчитель:                                         Болота
Болота супроводжують береги основних річок і їх притоків, займають десятки тисяч кілометрів.
Льодовики
Льодовики розташовані в Андах на висоті 4500 – 6500 м, але через малу кількість опадів в горах льодовики не великі.
Підземні води майже не мають ніякого значення.

Перевірка вивченого матеріалу
Робота в парах: «Виправи помилки».

Тема: Загальні особливості клімату Африки.
           Кліматичні пояси i типи клімату.
Мета: повторите поняття «клімат вірні чинники», «типи клімату», «кліматичний пояс»; сформувати знання про загальні особливості клімату Африки, про типи клімату в кожному кліматичному поясі Африки; продовжити формування навичок аналізу карти, кліматичної карти Африки,  кліматичних діаграм; розвивати увагу, спостережливість, вміння робити висновки, визначати головне.
Обладнання: атласи, стінна карта кліматичних поясів світу, дидактичні картки.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I.    ОРГАН13АЦ1ЙНИЙ МОМЕНТ
И. АКТУАЛ13АЦ1Я ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Тестування.
1.  Biк Африкано-Аравійської платформи датується:
а) палеозоєм;               б) мезозоєм;              в) докембрієм.
2.  На підняттях платформи утворились:
а) низовини;                б) височини;              в) плоскогір'я.
3.  Північна й західна частини материка називається:
а)  Низькою Африкою;  б) Високою Африкою;  в) Середньою Африкою.
4.  Південна i східна частини материка називається:
а)  Низькою Африкою;  б)  Високою Африкою;  в)  Середньою Африкою.
5.  В Африці переважають р1внини з висотою:
а) 200—500 м;            6)200—1000 м;        в) 500—1000 м.
6.  Атлаські гори утворились унаслідок зіткнення Африканської літосферної  плити:                                      а)  з Аравійською; б)  i3 Північноамериканською; в)  Із  Євразійською
7.  В епоху герцинської складчастості завершилось утворення: а) Кетських гір;          б) Драконових гір;        в) Атлаських гір.
8.  Найвища точка Африки:
а) г. Кенія;                  б) влк. Камерун;          в) влк. Кіліманджаро.
9.  Багатство рудних корисних копалин в Африці спричинило переважання:
а)  осадових порід; б)  магматичних порід; в)  метаморфічних порід.
10. Нерудні корисні копалини переважно поширені:
а)  у Високій Африці; б)  Середній Африці; в)  Низькій Африці.
IIIМОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя.
Ми, мабуть, чули, що найспекотнішим місцем на Землі є Сахара. Ця пустеля розташована в Африці. І саме сьогодні ми дізнаємось, чому в Сахарі так спекотно, чому Африка — найспекотніший материк Землі, які чинники спричинили такі кліматичні особливості.
IVВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя.
Клімат материка формують певні чинники, саме тому вони називаються кліматотвірні. Пригадайте основні з них. (Учні називають основні кліматотвірні чинники.)
Правильно, це кількість сонячної радіації, циркуляція атмосфери, характер підстилаючої поверхні.
Від чого залежить кількість сонячної радіації, що надходить до земної поверхні? Так, від кута падіння сонячних променів, який, у свою чергу, залежить від географічної широти. Таким чином, чим ближче до екватора, тим більше кут падіння, тим більше сонячної радіації отримує земна поверхня. Вам уже відомо, що більша частина Африки розташована в тропічних широтах, екватор перетинає материк майже посередині, саме тому Африка протягом року отримує велику кількість сонячного тепла.
Робота з кліматичною картою Африки.
1.  Визначте середні температури літа й зими в екваторіальних, суб­екваторіальних, тропічних і помірних широтах.
2.  Де вони вищі? нижчі? чому?
Висновок: чим далі від екватора, тим холодніше.
Слово вчителя.
На клімат Африки впливає циркуляція атмосфери. Пригадайте, які постійні вітри формуються у її тропічних широтах. Так, це пасати — постійні вітри, що дмуть від тропіків до екватора. Саме вони впливають на режим зволоження більшої частини материка.
Робота з кліматичною картою Африки.
1.  Звідки дмуть пасати в Північній Африці? у Південній Африці?
2.  Які пасати, північні чи південні, приносять на материк більшу кількість опадів?
3.  Чому Сахара утворилась саме в Північній Африці?
Висновок: пасати Північної Африки несуть сухе повітря, тому що дмуть із Євразії, а пасати Південної Африки несуть вологе повітря з Індійського океану. Саме тому клімат Північної Африки більш сухий.
Слово вчителя.
Вам вже відомо, що рух атмосферного повітря спричиняють пояс високого та низького атмосферного тиску, які переміщуються в залежності від пори року. Так, коли Сонце стоїть над Північним тропіком, вони зміщуються на північ, узимку, коли Сонце над Південним тропіком,— на південь. Саме тому в перехідних кліматичних поясах протягом року панує не один тип повітряних мас, а два.
— Подумайте, які типи повітряних мас формують клімат у суб­екваторіальному поясі, субтропічному? Який сезон року в субеква­торіальному поясі вологий, сухий? А в субтропічному? В Африці переважають рівнини, відсутні дуже високі гірські хребти, тому повітряні маси вільно рухаються над територією. Таким чином, характер підстилаючої поверхні не має вирішального значення для кліматоутворення. На клімат приморських районів Африки значно впливають океанічні течії.
Робота з фізичною картою Африки.
1.  Назвіть теплі течії. Пригадайте, як вони впливають на клімат узбережжя?
2.  Назвіть холодні течії. Як вони впливають на клімат?
3.  Проблемне запитання: чим ви можете пояснити той факт, що на узбережжі Атлантичного океану утворилась пустеля Наміб?
Висновок: теплі течії сприяють збільшенню кількості опадів на узбережжі Африки, а холодні посилюють сухість прибережної території, особливо тропічної пустелі Наміб.
Слово вчителя.
Отже, ми познайомились із головними кліматотвірними чинниками Африки і зараз спробуємо визначити кліматичні особливості її території в кожному кліматичному поясі. Подумайте, до якої карти атласу треба звернутися. Правильно, до карти кліматичних поясів світу.
Робота з картою кліматичних поясів та областей світу.
1.  Назвіть основні кліматичні пояси Африки. Які типи повітряних мас панують протягом року в кожному з них?
2.  Назвіть перехідні кліматичні пояси Африки. Які типи повітряних мас панують протягом року в кожному з них?
3.  Назвіть кліматичні області в тропічному поясі Південної Африки. Яка головна причина утворення кліматичних областей із різним зволоженням в одному кліматичному поясі?
4.  Чи можна за допомогою цієї карти визначити основні кліматичні показники певної кліматичної області? Яка карта містить інформацію про типи клімату кліматичної області?
Слово вчителя.
Але такі дані про клімат можна одержати не тільки за допомогою кліматичної карти. Інформація про типи клімату міститься на спеціальних діаграмах, які називаються кліматичними. Пригадайте, що на них показано.
Робота з кліматичними діаграмами.
Спочатку учитель на прикладі однієї діаграми характеризує кліматичні особливості певного типу клімату. Потім таку роботу можна запропонувати учням. Це можуть бути завдання на індивідуальних картках.
Картка 1
За кліматичною діаграмою визначте.
1.  Середню температуру повітря в липні, січні.
2.  Річну амплітуду середніх  температур повітря.
3.  Середньорічну кількість опадів.
4.  Режим зволоження.
5.  Тип клімату.
Відповідь. Це середземноморський тип клімату в Північній Африці.
Картка 2
Порівняйте кліматичні діаграми й визначте.
1.  Типи клімату.
2.  Аргументуйте свою відповідь за допомогою основних кліматичних показників (середні температури повітря по сезонах, середньорічна кількість опадів, режим зволоження).
3.  У якій частині Африки сформувались ці типи клімату?
Відповідь. І — середземноморський, II — субтропічний із рівномірним зволоженням у Південній Африці.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання.
1.  Чому Африка — найспекотніший материк Землі?
2.  Який кліматичний чинник спричинив утворення пустелі Наміб?
3.  Чому в Африці кліматичні пояси повторюються двічі?
4.  У яких кліматичних поясах чітко виражені дві пори року?
5.  Для якого типу клімату характерне значне літнє зволоження?
6.   Для якого типу клімату характерне зимове зволоження?
Тестовий диктант.
Біля назви кліматичних поясів (екваторіальний, субекваторіальний, тропічний, субтропічний) проставте цифри, які відповідають кліматичним і географічним ознакам цих поясів.
1.  Займає басейн р. Конго та узбережжя Гвінейської затоки.
2.  Літо вологе, зима суха.
3.  Протягом року панує тропічне повітря.
4.  Розташований на крайній півночі та півдні Африки.
5.  Тут випадає найбільша кількість опадів.
6.  Улітку панують екваторіальні повітряні маси, узимку — тропічні.
7.  Тут випадає найменша кількість опадів.
8.  Зима волога, літо сухе.
9.  Сформувалися типи клімату середземноморський та з рівномірним зволоженням.
10.  Певна природна зона отримала назву завдяки поширеному типу клімату.
11.  Займає найбільшу площу.
12.  Річна амплітуда температур повітря майже нульова.
 Відповідь: Екваторіальний — 1, 5, 12.
Субекваторіальний — 2, 6, 11. Тропічний — 3, 7, 10. Субтропічний — 4, 8, 9.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Про що ви дізнались сьогодні на уроці? Чого навчились?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.  Опрацюйте відповідний параграф підручника.
2.  В художній літературі або пресі знайдіть опис клімату Африки.







                                         



Комментарии

Популярные сообщения из этого блога