8 клас

                                 
                                        Конспект уроку в 8 класі
Тема: «Внутрішні води України. Річки
Мета: оволодіння учнями новими знаннями  про внутрішні води України, новими навичками характеристики водних об’єктів, оволодіння новими способами навчальної діяльності.
Після уроку учні навчаться визначати похил, падіння річки, річний та твердий стік.
Обладнання: фізична карта України, атласи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і умінь.
Структура уроку
І Організаційний момент.
ІІ Підготовка до сприйняття учбового матеріалу або актуалізація опорних знань, умінь.
Бесіда:
1)    Яку частину від загальної кількості води на Землі складає прісна вода?
2)    Як змінюються запаси прісної води?
3)    Які води належать до внутрішніх?
Розв’яжіть кросворд, щоб дізнатися, яку з складових внутрішніх вод будемо вивчати.
Слайд № 1
1



2


3




4









5





Питання:
1.     Вода у газуватому стані.
2.     Вода у твердому стані.
3.     Рух води в одному напрямку.
4.     Вода, що з’являється у ґрунті навесні.
5.     Що намерзає восени на водних об’єктах.
Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Внутрішні води України. Річки.»
Давайте пригадаємо деякі поняття та закономірності із життя річок, які нам сьогодні знадобляться. Поясніть, про що йдеться в таких народних прислів’ях:
-         Вода завжди знайде собі заглиблення (про річище).
-         Скільки річка не петляє, все одно потрапить в море (про гирло).
-         Один берег річки розмивається, інший – намивається (сила Каріоліса, яка відхиляє течію).
ІІІ Мотивація навчальної діяльності.
Вода – добре знайома всім рідина без смаку і запаху, з нульовою калорійністю.
Водночас вода – найцінніший мінерал на Землі, вона є основою існування будь-якої форми життя, будь-якого організму.
ІV Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя:
В Україні налічується понад 63 тисячі природних водотоків. Серед них найбільше струмків та малих річок (довжиною до 100 км.).
Середніх річок (від 100 до 500 км. – приблизно 100, а великих, довжиною понад 500 км. – лише 14).
Річки України належать до двох морських  басейнів: Азово-Чорноморського (98%) та Балтійського (2%).
Робота з фізичною картою України.
Вправа «Дослідники»:
1)    Як розвинута річкова мережа України?
2)    Які чинники сприяють формуванню річкового стоку?
3)    Які річки утворили найбільші річкові басейни в Україні?
4)    Чому річок найбільше на заході?
5)    Які річки найдовші візуально?
Робота в парах:
Завдання: побудуйте стовпчикову діаграму довжини найбільших річок України.
Слайд № 2
Річка
Загальна довжина, км
Довжина у межах України, км
Дніпро
2201
981
Дністер
1376
705
Сіверський Донець
1053
905
Дунай
2960
164
Південний Буг
806
806

Проаналізуйте, яка річка найдовша взагалі, а яка найдовша в Україні.

Розповідь вчителя:
Річки  розрізняються не тільки за довжиною, але й за повноводністю, швидкість течії (гірські, рівнинні, гірсько-рівнинні), живленням та режимом. Характеристика річки складається за таким планом:    
 Слайд № 3                                                  
План характеристики річки
1.     В якій частині України розташована річка, в якому напрямку тече.
2.     Місце витоку й гирла, довжина річки.
3.     До басейну якого океану належить.
4.     Найбільші притоки.
5.     Тип живлення, особливості водного режиму.
Робота в парах:
Скласти характеристику річкам Дніпро, Південний Буг та Дністер.
Репліка вчителя:
Види живлення вав відомі з 6-го класу. Яке річкове живлення характерне для України?
Учень: (випереджувальне завдання) повідомлення.
Текст:
Клімат залежить від географічного положення, а від клімату залежить живлення річки.
Слайд  №4


Типи живлення річок в Україні: снігове, дощове, підземними водами. Ці типи живлення річок співвідносяться таким чином: 60% припадає на снігове, 30% - на підземне, 10% на дощове. Льодовикове живлення у річок України відсутнє.
Розповідь вчителя:
У річок можна визначити падіння і похил.
Визначення:
Падіння річки – це різниця між абсолютними висотами її витоку і гирла.
Похил річки - це відношення падіння річки до її довжини.
Географічний практикум.
Завдання: визначить падіння і похил річки Географічної.
Висота витоку – 300 м.
Висота гирла – 50 м.
Падіння: 300 – 50 = 250 м.
Довжина річки – 1000 км.
Похил річки: 250 м. : 1000км.=0,25м./км.
Завдання: визначіть падіння та похил річок Сула та Тисмениця.
Бесіда: зробіть висновок як відрізняється падіння і похил двох річок.
Випереджувальне творче завдання «Зміни режиму річки»
Слайд № 5

Учні переглядають слайд  і актуалізують знання про режим річки: повінь, паводок, межінь, льодостав, льодохід.
Репліка вчителя: Живлення і режим річок впливають на їх стік.
Визначення:
Річковий стік – це об’єм води, що протікає через поперечний переріз річки за певний період часу (рік).
Географічний практикум: завдання «Палата розрахункова»
Обчисліть річковий стік річки Географічної.
Слайд № 6

Формула: Q= S×V
Q – витрата води у м3/с.
S – площа поперечного перерізу.
V – швидкість (м.\ сек.)
Дано: переріз річища має вигляд трапеції, ширина водної поверхні складає 50м., а ширина дна 20м., глибина 3м., швидкість течії 0,5 м\с.
Рішення: Q= S×V.
Sтрапеції =((30+20):2) ×3=75м2
75м2 ×0,5=37,5м3\сек.
Розповідь вчителя: Текучі води річок виконують велику роботу:руйнують, переносять та відкладають гірські породи – це річкова ерозія.
У результаті руйнівної дії річкової ерозії формується твердий стік.
Визначення:
Твердий стік – це частки зруйнованих річкою гірських порід, які переносяться з річковою водою. Твердий стік можуть виражати масою або об’ємом гірських порід, який річка перенесла за певний період – сезон, рік.
Відкладання твердого стоку у гирлі  річки називається дельтою. Найбільша дельта в Україні у річки Дунай.
Розповідь вчителя:
Кожна річка має звивисте річище .Це пов’язано з обертом Землі навколо своєї осі і відхиляючої  силою Каріоліса   річка утворює меандри .
Слайд № 7

Поглянете як це виглядає на місцевості ,а зараз розглянемо більш детально ,що утворюється під час мандрування річки .(Робота с підручником ст..129).Нові понятті :плесо,вир,пляж .Якщо навесні рівень води в річці піднімається ,річище спрямлюється і вигини меандр перетворюються на озера-стариці .З часом озера заростають вологолюбною рослинністю і перетворюються на болота ,а потім болота висихають .
-         Розповідь вчителя .
Внаслідок поглиблення долин річок водною ерозією утворюються тераси-вологі ділянки,зі схилами –уступами. Річки України мають до 7 терас ,найбільше їх у долині р.Дністра і його приток-11 .
      -Річкові долини рівнинних річок широкі,з пологими схилами ,а гірські річки Криму,Карпат,ліві притоки Дністра ,мають каньйони .
Визначення:каньйон –це вузька ,глибока долина річки з майже прямовисними схилами .
vII  Закріплення ,систематизація  та узагальнення .Бліц –опитування
1)Які дії потрібно виконати ,щоб визначити падіння річки
2)Чому  похил річки можна визначити тільки після визначення падіння річки
3)Які відомості потрібні для того,щоб визначити річковий стік
4)Чому річка меандрує
5)З чого формується твердий стік річки
vIII  Контрольно-коригувальний етап
Завдання А.
З’єднай пари     
            1.Паводок                а)живлення
             2. Межінь               б)розмивання грунту
            3. Снігове                в) підйом рівня води
             4. Річкова ерозія     г)замерзання води
             5. Льодостав           д)опускання рівня води
             6. Стариці               е)гірські породи
             7. Твердий стік       є) озера      
Завдання Б.
Гронування: 1 варіант збирає «гроно» вже відомих з 6 класу понять ;2 варіант збирає «грона» нових понять ,які вивчили на уроці.







IX  Підбиття підсумків
Сьогодні на уроці ми ознайомились з характеристикою річок України .А саме: з їх кількістю і довжиною ,поділом на три види за характером течії, навчились визначати падіння і похил річки, повторили види живлення і режим річок, ознайомилися з роботою річок і її результатами: річковою ерозією,річним і твердим стоком ,причинами мандрування річок ,утворенням озер стариць ,терас ,каньйонів і дельт. Сподіваюсь ,що після цього уроку ви не тільки будете милуватися красою наших річок ,а й зможете проаналізувати її стан.
X  Інструктаж щодо виконання домашнього завдання .

Опрацювати пр..22,розглянути мал.92 ст.129,мал. 93 ст.130, виконати завд. 6 ст.131, знайти ілюстрації до понять: рівнина, гірська річка, каньйон, тераса.



Комментарии

Популярные сообщения из этого блога